Nå har vi nye nettsider!

Nå er endelig de nye nettsidene her! Store norske leksikon har fått en skikkelig oppgradering. Du kan se nettsidene her. 

Hva er annerledes?

Vi er lettere å lese

Designet på de gamle nettsidene var ikke spesielt lesevennlig. Nesten alle besøkende gjør ikke noe annet enn å lese. Det er ca. 60 000 folk innom leksikonet hver dag. Av dem er noen hundre fagansvarlige og leksikonfolk som bidrar med innhold til SNL.  Det betyr at artiklene er det  viktigste i leksikonet. Vi har prioritert å gjøre dem lettere å lese. De nye nettsidene er responsive og fungerer like bra på store skjermer og små skjermer. Folk leser  like mye på mobil som på laptop.

Hva betyr det i praksis?

  • Vi har større skrift og mer luft.
  • Vi har et bedre søk, basert på informasjon om hva folk  søker på hos oss. Alle som søker «Ibsen» leter etter Henrik Ibsen osv.
  • Vi har egne søk for Store medisnske leksikon og Norsk biografisk leksikon.
  • Vi har en nettside som endrer størrelse og utseende ettersom hvor stor skjerm du ser den på. (Vi kommer aldri til å trenge en mobil.snl.no.)

Mange små lanseringer

Å endre en nettside med titusenvis av besøkende hver dag er ikke enkelt. Vi kan ikke stenge leksikonet for ombygging. Derfor er dette den første av mange små lanseringer. Først fokuserer vi på de som leser. Så fokuserer vi på de som skriver.  Til slutt slutt fokuserer vi på oss administratorer og redaktører. Akkurat nå er innlogget modus og kommentarfeltet skrudd av. Det er tilbake om kort tid, i ny og forbedret versjon. Sånn vil det bli:

Det er enklere å foreslå endring

Det er flere folk som finner feil enn det er folk som sender endringsforslag. Vi får mange eposter som burde vært innspill i kommentarfeltet. Derfor har vi prioritert å gjøre det  enklere å registrere seg, skrive nye artikler og foreslå endringer. Vi har også gjort det enklere å kommentere.

Hva betyr det?

  • Vi åpner kommentarfeltet for folk som ikke er logget inn
  • Nå trenger du bare å oppgi navn og epost for å registrere deg
  • Vi forenkler editoren vår, slik at det er lettere å skrive artikler

Store norske eXtra

Vi har prioritert store flertallet av brukerne våre. Det betyr at noen funksjoner har blitt nedprioritert. Det betyr ikke at vi har glemt mindretallet. Noen funksjoner er brukt av få, men de få bruker det mye.

Derfor kommer vi til å lansere en egen side vi kaller Store norske eXtra i løpet av våren. Der kommer du til å finne for eksempel disse funksjonene:

  • Kryssordsøket
  • Dagen idag
  • Les en tilfeldig artikkel

Kryssordsøket gjorde det vanlige søket vårt dårligere, men er mye brukt av noen hundre kryssordløsere. Dagen idag var nesten ikke lest på forsiden, men de som brukte det, brukte det hyppig. Det samme gjelder Les en tilfeldig artikkel.

Skål for alle som har jobbet!

Netlife Research har hatt ansvar for design, konsept og brukertest. De har vært fantastiske å jobbe sammen med, og vi anbefaler dem til alle andre der ute. Wilhelm Joys Andersen, Berge Bjørlo og Stein Cato Blodstrupmoen har jobbet natt og dag med å få alt på plass. Nå skal de fikse alle feilene som oppstår når man endrer noe på en nettside som er i bruk.

Hva synes du?

Vi vil gjerne vite hva du synes! Bruk kommentarfeltet, eller send oss en mail på jackson@nettleksikon.no. Vi svarer på alle spørsmål!

9 svar til “Nå har vi nye nettsider!”

  1. Jeg bruker Snl.no mye i mine studier i historie om tema som pensum ikke er ikke så god på. Senest nå februar i en semesteroppgave i teknologisk historie. Keep up the good work!

    Asbjørn

  2. Store norske eXtra
    Et leksikon er ikke et nyhetsmedium – tvert imot skal det være et retrospektivt, objektivt kunnskapsverk. Likevel liker jeg spalten Dagen idag. Også aktuelle hendelser med lenker til artikler i leksikonet tror jeg vil hjelpe mange lesere til å orientere seg i samfunnsbildet.

  3. Siden funker jo ikke. Endringsforslag er ute av drift. Kommentarer er ute av drift. Det er feil på websidene. Innholder er mildt sagt mangelfullt. Nå er den nede også…

    Kategorier er på trynet: naturfag->naturfag->Det internasjonale polarået? Wat?

    Er litt for dumt å ha sånne eksempler rett i trynet på folk, NÅR man ikke kan foreslå endringer eller kommentere…

    Det er forøvrig kanskje det første som burde fungert!

    En annen ting, denne brukertestingen dere har foretatt er tungt mangelfull. Alternativt har dere IKKE tatt anbefalingene til etterretning. Mind you at de brukertester som Netlife ordinært gjør kun sier noe om hvor LIK deres løsning er andre løsninger som brukerne allerede kjenner (altså at testbrukerne umiddelbart kjenner igjen elementer og man blir styrt i den retning man ville på andre tilsvarende løsninger). Ulempen er at dere IKKE engang har klart noe så enkelt som å sette fokus i søkefeltet når man har lastet siden.

    Det er en lang vei for å si det mildt. Dere bør kanskje tenke veldig over om dere skal «pule mer» eller bruke noen som vet hva man driver med mtp. nett/annet? Kan hende man trenger noen andre kvalifikasjoner enn å skrive en bok eller blogg…

    1. Hei!

      Hvis du hadde lest hele innlegget, ville du kunne lese at hverken kommentarer eller endringsforslag fungerer ennå. Det er fordi vi lanserer i små biter for å unngå altfor mange feil vi ikke greier å fikse. På slutten av dagen idag kommer begge deler til å fungere. Da har vi fått fikset alle feilene som oppstod når vi kjørte inn endringene for leserne. Slik er det å jobbe på en nettside i drift.

      Ellers er ikke dette en innholdsmessig relansering. Det kommer til å ta lengre tid, og det burde vi skrevet i blogginnlegget, men det tok vi egentlig for gitt at alle skjønte.

      Vi har fulgt alle anbefalinger vi fikk fra brukertesten vår til punkt og prikke, og har et tett sammarbeid med Netlife. Hovedproblemet som viste seg på brukertesten var at søket på gamle SNL var helt ubrukelig, og vi har brukt mye energi på å få nytt søk på plass. Hvis du vil vite mer om hvordan brukertesten ble gjennomført, vet jeg at Ida Aalen fra Netlife også følger denne tråden. Hun hadde hovedansvaret for det. Når det gjelder «at dere IKKE engang har klart noe så enkelt som å sette fokus i søkefeltet når man har lastet siden», er det et godt innspill. Vi kan prøve ut en løsning der vi gjør det.

      Ellers: Jeg er litt lattermild over den kryptiske henvisningen til Wikipediaartikkelen om meg i slutten av kommentaren. Hvis du har lyst til å kritisere meg og kompetansen min, foreslår jeg at du gjør det direkte, og indirekte. Resten av redaksjonen består av to akademikere, en bibliotekar og en sjef med erfaring i kultur og ledelse, og jeg tror ikke at kritikken din rammer noen andre enn meg selv.

      1. Poenget er at Netlife er unødvendig. De eneste de tester er som jeg sa: Hvor lik er deres løsning andres løsning (i forhold til testbrukerens kjennskap og tidligere erfaring). Den er bevislig ikke lik andres løsning og ergo har dere sammen med Netlife feilet. Dere har garantert IKKE målt hvordan vil en bruker som IKKE kjenner noen nettløsninger reagere på denne sammenlignet med en annen tilsvarende bruker. Dette er en meget kjent problemstilling i forhold til brukertester, rent bortsett fra hos de som gjør og hos de som bruker slike brukertester.

        Det er forsåvidt artig å sitte bak speilet å se på brukerne surrer rundt på websidene (gjerne med en øll og noe søtt og salt og muligens ett besøk av en klovn eller ikke), men det er ekstremt lite nyttig, og som påpekt IKKE verdt noe annet enn å si noe om hvor lik er denne siden andre sider brukerene er vant med.

        Ang. søket. Gjør ett søk på C#. Dere vil få noen treff. Derimot ett søk på F# så får man INGEN relevante treff. Det er fler grunner til det, heriblant at man IKKE har noe oppslag med F# (hvilket ikke nødvendigvis er kritikkverdig i seg selv), men derimot vil ett slikt spesialtegn «#» da degradere til søk på bokstaven «f» og gir enorme mengder med treff merkelig nok.

        Å velge å IKKE ha kommentar-/endringsfunksjonalitet er jo absolutt en katastrofe i en slik periode som offentlig nylansering. Jeg skjønner at mesteparten av det som er galt vil dere i stor grad ha nogenlunde kontroll på, men litt mer obskure feil, mangler etc, både funksjonalitetsmessig og annet vil dere ved en rush i trafikk mye bedre fange opp om dere hadde snudd denne tanken på hodet. Dere må ikke tro at veldig mange gjør noe mer enn å teste ny løsning, ser det feiler, forsøker å si ifra og så forsvinner…

        Det kan se ut som om dere heller ikke takler trafikken dere har lagt opp til med en slik brei offentlig lansering.

        Det er nærmest lærebokas skrekkeksempel på lansering…

        Du kan gjerne le litt av den «kryptiske henvisningen», men poenget står godt: Det er ikke gitt at nødvendig kompetanse er på plass for å løfte ett tenkt godt tilbud dit det FAKTISK hører hjemme (kanskje tilogmed i organisasjonen som helhet). Det bærer litt preg av det, når man har eksterne konsulenter og egentlig ikke helt vet/skjønner hva de eksterne konsulentene faktisk gjør…

    2. Hei!
      Svarte på denne kommentaren på Aftenposten, men prøver på nytt her 🙂

      Vi har hatt litt problemer når vi flyttet nettstedet over til hoveddomenet. At de innloggede sidene ikke er ute enda, kommer av det har vært noen problemer med at når folk logger seg inn, så dukket det opp innhold som egentlig tilhørte en annen bruker (klassisk altinn.). Så da lukket vi de innloggede sidene til vi har fikset det.

      I tillegg til brukertestingen, så har nettstedet ligget åpent ute i beta-versjon på http://beta.snl.no siden november, slik at folk har kunnet komme med tilbakemeldinger.

      Når det gjelder brukertestene, så er det helt sant at det er en del av det vi avdekket i brukertesten som ikke er implementert enda. Det må blant annte komme tydeligere frem hva en fagansvarlig egentlig er og hva vedkommende gjør.

      Så det nettstedet som ligger ute på http://www.snl.no er slett ikke ferdig. Men vi fant ut at vi syntes det var tilstrekkelig godt til at det ville være en forbedring i forhold til hva vi hadde fra før. Vi kommer til å fortsette å legge ut oppdateringer gjennom hele våren

Stengt for kommentarar.